Panorama Hill

Bertemu kembali kita pada entry kali ni, aku masih nak cerita mengenai trip aku. Sebelum ni cerita aku banyak melibatkan aktiviti mandi kan? Macam pulau, air terjun dan swimming pool. So kali ni agak berlainan iaitu hiking, huhu mcm gempak bunyinya. Tempat pilihan aku adalah Bukit Panorama, kuantan.


From Mentakab to Kuantan.

Antara sebab nya adalah paling dekat dengan rumah kitorang (still dengan kawan-kawan aku). Dekat pun takde lah dekat sangat, lebih kurang 2 jam perjalanan. Tapi sebab lain kitorang pilih Bukit Panorama sebab kawan aku ade menyewa rumah di kuantan. Dia belajar di Politeknik Kuantan (PoliShas). So memang kitorang dah plan untuk tidur dekat rumah dia and of course la dia join sekali hiking.


Penat woii.

Bukit Panorama ni biasa nya ramai time pagi dan petang je. Tujuan utamanya sebab nak tengok matahati terbit pada waktu pagi dan matahari terbenam pada sebelah petangnya. Tapi waktu kitorang hiking agak awal sebelum petang, so kitorang blah dulu sebelum sunset. Ketinggian bukit ni aku x ingat tapi bila korang dah sampai kemuncak, korang akan jumpa signboard the highest point and kat situ ade tulis berapa meter tinggi bukit tu.


Berhenti rehat jap.

Korang jangan risau kalau lah tiba-tiba time korang hiking tu hujan. Dekat sana disediakan pondok tempat korang berteduh sebagai tempat rehat. Tapi jarak antara pondok tu agak jauh jugak la. Tapi at least korang boleh stop and rest sekejap kalau dah penat tahap melampau sangat.


My squad

Masa korang hiking kena la hati-hati sebab dah nama pun hiking kan. Boleh kata lasak jugak la aktiviti ni and agak bahaya. Maksud aku kat sini masa korang panjat atau pun turun bukit tu kena la fokus dan lebih berjaga-jaga demi keselamatan korang. Ade area yang agak licin dan curam tapi takde la kesemuanya dalam perjalan tu. Cuma certain area je, yang lain ade yang siap tangga lagi disediakan.


Nice view from the top.

Apa yang bagus nya hiking ni bagi aku korang boleh tengok nature and view yang cantik. Dalam masa yang sama korang sedang bersukan jugak sebenarnya. So sangat baik untuk kesihatan dan kecergasan badan korang. Bila dah sampai puncak conform korang akan rasa tenang bila tengok view dari atas tu.


Yeay sampai jugak puncak Bukit Panorama.



Comments

Popular posts from this blog

TASK VS WORKLOAD

The Leader that I Admire The Most

Best sword ever created in history